Om du inte kan ansluta
Här är några förslag att prova om du inte kan ansluta till din projektmapp. Du kan förstås alltid kontakta oss.
Allmänt
- Fungerar andra Lucat-tjänster vid LU?
- Fungerar andra forskningsmappar vid Humanistlaboratoriet eller LU?
- Kontrollera ditt lösenord. (Tack på förhand! :-))
VPN
- Stäng av VPN och sätt på igen. Ibland stängs VPN av i bakgrunden trots att anslutningen ser ut att vara aktiv.
- Om du använder macOS inbyggda VPN-klient (L2TP over IPSec): Säkerställ att all trafik går via VPN-anslutningen.
- Stäng av VPN.
- Gå till Systeminställningar.
- Klicka på VPN.
- Klicka på (!) för den berörda VPN-konfigurationen.
- Klicka "Alternativ".
- Aktivera “Skicka all trafik över VPN-anslutning”.
macOS/Finder
- Infixa adressen med “*:*@”,e.g. "smb://*:*@uw.lu.se/group/humlab/projects/1234-01".
- Detta tvingar fram ett login-fänster där du kan ange Lucat-användarnamn och lösenord.
- macOS lagrar tidigare login-försök och försöker även att logga in med den aktiva dator-användaren.
- Om du får ett fel som påstår att du inte har access: Stäng login-fönstret och börja om. Redigera inte ditt användarnamn eller lösenord i det existerande fönstret.
- Användarnamn måste följa något av dessa mönster: "aaaa-bbb", "ab1234cd", or "ab1234cd-s". Lägg inte till "uw\" för användarnamnet. Lägg inte till "@lu.se" efter användarnamnet.