Om du inte kan ansluta

Här är några förslag att prova om du inte kan ansluta till din projektmapp. Du kan förstås alltid kontakta oss.

Allmänt

  • Fungerar andra Lucat-tjänster vid LU?
  • Fungerar andra forskningsmappar vid Humanistlaboratoriet eller LU?
  • Kontrollera ditt lösenord. (Tack på förhand! :-))

VPN

  • Stäng av VPN och sätt på igen. Ibland stängs VPN av i bakgrunden trots att anslutningen ser ut att vara aktiv.
  • Om du använder macOS inbyggda VPN-klient (L2TP over IPSec): Säkerställ att all trafik går via VPN-anslutningen.
    1. Stäng av VPN.
    2. Gå till Systeminställningar.
    3. Klicka på VPN.
    4. Klicka på (!) för den berörda VPN-konfigurationen.
    5. Klicka "Alternativ".
    6. Aktivera “Skicka all trafik över VPN-anslutning”.

macOS/Finder

  • Infixa adressen med “*:*@”,e.g. "smb://*:*@uw.lu.se/group/humlab/projects/1234-01".
    • Detta tvingar fram ett login-fänster där du kan ange Lucat-användarnamn och lösenord.
    • macOS lagrar tidigare login-försök och försöker även att logga in med den aktiva dator-användaren.
  • Om du får ett fel som påstår att du inte har access: Stäng login-fönstret och börja om. Redigera inte ditt användarnamn eller lösenord i det existerande fönstret.
  • Användarnamn måste följa något av dessa mönster: "aaaa-bbb", "ab1234cd", or "ab1234cd-s". Lägg inte till "uw\" för användarnamnet. Lägg inte till "@lu.se" efter användarnamnet.
     
Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2025-02-05