Om du inte kan ansluta
Här är några förslag på saker du kan prova om du inte kan ansluta till din projektmapp. Du kan förstås alltid kontakta oss men titta gärna nedan först. Meddela om du testat någon av förslagen nedan.
Allmänt
Här följer lite information som kan vara bra att inkludera när du kontaktar oss vid anslutningsproblem.
- Projektmappar kräver att du har Lucat och att Lucat-tjänsten fungerar. Sektionen IT planerar ibland underhåll som gör att Lucat tillfälligt kan vara nere.
- Kan du logga in på andra Lucat-tjänster vid LU? Om inte, så fungerar troligen inte heller projektmappen.
- Se även driftinformation på Intranätet samt LU Service Desk nedan för uppdateringar om eventuella driftstörningar eller underhåll om det inte går att nå oss.
- Om du har flera projektmappar vid Humanistlaboratoriet:
- Kan du ansluta till någon av dem? Det hjälper oss att felsöka eventuella konfigurationsproblem.
- Om du har annan lagring vid LU utanför Humanistlaboratoriet (LU Box exkluderat):
- Fungerar andra forskningsmappar vid LU? Exempelvis om du har forskningsmappar vid HT.
- Det kan vara bra för oss att veta när vi rapporterar vidare eventuella fel eftersom det finns många lagringsytor vid LU som är separerade från varandra.
- Fungerar andra forskningsmappar vid LU? Exempelvis om du har forskningsmappar vid HT.
- Kontrollera ditt lösenord. (Tack på förhand! :-))
- Driftinformation, LU HT Intranät: https://internt.ht.lu.se/allm/fak/it/driftinformation/
- Driftinformation, LU Service Desk: https://luservicedesk.service-now.com/support
VPN
- Stäng av VPN och sätt på igen. Ibland stängs VPN av i bakgrunden trots att anslutningen ser ut att vara aktiv.
- Om du använder macOS inbyggda VPN-klient (L2TP over IPSec): Säkerställ att all trafik går via VPN-anslutningen.
- Stäng av VPN.
- Gå till Systeminställningar.
- Klicka på VPN.
- Klicka på den lilla ikonen “(!)” bredvid den berörda VPN-konfigurationen.
- Klicka "Alternativ".
- Aktivera “Skicka all trafik över VPN-anslutning”.
macOS/Finder
- Infixa adressen med “*:*@”,e.g. "smb://*:*@uw.lu.se/group/humlab/projects/1234-01".
- Detta tvingar fram ett login-fönster där du kan ange Lucat-användarnamn och lösenord.
- macOS lagrar tidigare login-försök eller använder den aktiva dator-användaren. Dessa kanske inte har access till projektmappen.
- Om ditt login-försök misslyckas (exempelvis fel lösenord, eller om du får ett fel som påstår att du inte har access):
- Stäng login-fönstret helt och börja om.
- Redigera inte ditt användarnamn eller lösenord i det existerande fönstret.
- Användarnamn ska följa något av dessa mönster:
- "aaaa-bbb", "ab1234cd", or "ab1234cd-s".
- Lägg inte till "@lu.se" efter användarnamnet.
Windows
- Glöm inte att lägga till “uw\” före ditt Lucat ID.
- E.g. “uw\abcd-efg”, “uw\ab1234cd”, or “uw\ab1234cd-s”.
- Om du använder en delad Windows-dator:
- Följ instruktionerna under avsnittet “Anslut från SOL:B055, SOL:B069 eller en delad Windows-dator”.
- Följ instruktionerna under avsnittet “Anslut från SOL:B055, SOL:B069 eller en delad Windows-dator”.