Vind och trä: Den enkla systemflöjtens möjligheter

Detta doktorandprojekt studerar musikalisk inlärning som ett ömsesidigt beroende och framväxande förhållande mellan musikern, musikinstrumentet och det omgivande musikaliska sammanhanget. Dessa relationer finns i olika skalor, från den direkta och taktila interaktionen med instrumentet i det musikaliska ögonblicket, till den konstnärliga aktivitet som utvecklas under en musikalisk karriär. Studien fokuserar på flöjten med enkelt system, som främst utvecklades som en produkt av 1800-talets västerländska konstmusik, men som nu är etablerad även i andra genrer och traditioner. Under nio sessioner skapade sex flöjtister musik, delade med sig av kunskap och reflekterade över upplevelsen av musikalisk praktik.

Markus Tullberg, Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet

[Translate to English:] black and white picture with several flutes
Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2024-07-03