Utveckling av en scanningsprocedur för hållbar virtuell turism

Detta projekt använder laserskanning för att utforska potentialen i att introducera virtuell turism med hjälp av Augmented Reality för att mildra överturism och dagens CO2-utsläpp. Virtuell turism kan innebära ett nödvändigt paradigmskifte för turistindustrin eftersom dess arbetsmetod, City Scan Procedure (CSP), är konstruerad med avsikt att ge lokala intressenter bättre kontroll över sin turistdestination genom att reglera dagens obegränsade utveckling. Projektet är baserat på fältarbete med laserskanning i tre länder. Denna pilotstudie äger rum på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg.

Ingela Pålsson Skarin, Institutionen för arkitektur och byggd miljö, Lunds universitet
Giacomo Landeschi, Institutionen för arkeologi och antik historia/Lund University Humanities Lab, Lunds universitet
Carolina Larsson och Stefan Lindgren, Lund University Humanities Lab, Lunds universitet

[Translate to Svenska:] 3d scan of street with houses