Snabb neuronal bearbetning av grammatisk ton hos andraspråksinlärare

I detta doktorandprojekt undersöktes hur snabbt människor kan lära sig ord och grammatik från ett tidigare okänt språk. Med hjälp av beteendemätningar och data från EEG-inspelningar fann projektet att alla elever visade tecken på framgångsrik inlärning inom några minuter. Intressant nog skiljde sig dock två elevgrupper avsevärt åt när det gäller de hjärnmekanismer som de använde för att bearbeta de nyinlärda orden. Ju mer orden liknade elevernas modersmål, desto mer automatisk och enkel var deras bearbetning. Det fanns alltså inga skillnader i hur snabbt eleverna lärde sig nya ord, men deras språkliga bakgrund avgjorde hur väl de nya orden kunde integreras i deras befintliga system.

Sabine Gosselke Berthelsen, Centrum för språk- och litteraturvetenskap, Lunds universitet

[Translate to Svenska:] one person is putting on a EEG cap and electrodes on another person
Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2024-07-02