Mot objektiva och kvantifierbara tester för ADHD och ASD

Detta projekt syftar till att utveckla nya objektiva och kvantitativa verktyg för att undersöka och potentiellt även förbättra diagnostiska verktyg för ADHD och ASD. För detta ändamål används Virtual Reality-teknik för att utveckla ett motoriskt testbatteri där deltagande barn kommer att gå in i en virtuell miljö. Här guidas de genom testerna av en animerad avatar. Jämfört med traditionella tester har detta fördelen att det är roligt för barnen, vilket i sin tur minimerar risken för att dåliga prestationer beror på att barnen är uttråkade. En annan fördel är att alla barn får samma instruktioner och att kvantitativa och objektiva data kan samlas in.  
 

Anders Rasmussen, Experimentell medicinsk vetenskap, Lunds universitet
Peik Gustafsson, Barn- och ungdomspsykiatrin, Lunds universitet
Joakim Eriksson, Institutionen för designvetenskaper, Lunds universitet
Katarina Kjell,  Institutionen för designvetenskaper, Lunds universitet
Carolina Larsson, Lund University Humanities Lab, Lunds universitet

Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2024-07-02