Kurze Schatten III - Från ljud till rörelse

Detta projekt syftar till att skapa ett arkiv med handrörelser från musikframträdanden på gitarr. I det här fallet extraheras materialet från motion capture-inspelningar av de manuella rörelserna på gitarren under ett framförande av Kurze Schatten II. Motion capture-data kommer sedan att ligga till grund för "omöjliga avatarer" som kommer att fungera som koreografiskt partitur/guide för sex dansare. De kommer i sin tur att utföra de omöjliga rörelserna från händerna som omkonfigurerats på deras kroppar. I denna förlängning betraktas dansarnas kroppar som ett rent plastiskt framförande av en musik som inte kommer att höras, vilket skapar en länk mellan levande elastiska kroppar och den mekanik som producerar ljudet; en förlängning av utövarens kropp och tanke i rummet, avslöjad genom motion capture-teknik.

Bertrand Chavarria-Aldrete, Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet

Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2024-07-02