Här och där: att förstå kommunikation om vägbeskrivningar

Ett team av forskare vid Lunds universitet, CIESAS Mexico City och ett Chatino-samhälle i Mexiko arbetade tillsammans för att studera hur människor kommunicerar när de ger vägbeskrivningar i utomhusmiljöer. I det här föredraget presenterar vi vår forskargrupp och beskriver en studie som vi utförde genom att vandra genom bergen i Oaxaca, Mexiko, med personer som talar östra Chatino, och be dem ge vägbeskrivningar till viktiga platser längs leden och längre bort. Vi visar hur ord med betydelser som "här" och "där" ger annan information än pekande gester, och hur de är organiserade för att fungera tillsammans med pekande. Detta föredrag är ytterligare ett exempel på hur lingvister idag dokumenterar språk för framtiden.

Kate Mesh, Lund University Humanities Lab, Lunds universitet

Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2024-07-03