Spöket på Canterville

7 February 2025 19:00 to 9 February 2025 16:15 Theater

Från rörelsedetektering till virtuell verklighet i realtid.

Det började som en fråga från Riksteaters teckenspråksensemble CREA:

- Kan ni hjälpa oss göra en animerad figur som talar teckenspråk i realtid på scenen i vår kommande föreställning om Spöket på Canterville? Det har gjorts förut i England på en fast teaterscen med tonvis teknik. Men vi vill ha en billig lösning som är möjlig att ta med på turné. Hjälp?

Humanistlaboratoriet vid  Lund universitet är duktiga på Mocap* och tog sig an uppgiften. Några månader senare hade de tagit fram en lösning som kunde läsa av en teckenspråktalande skådespelare bakom scenen som i realtid visas som en teckenspråkstalande avatar på scen. Sedan dess har CREA förfinat lösningen till fungerande scenteknik för turné som går att sätta upp på ett par timmar.

Sedan dess har CREA förfinat lösningen till fullt fungerande scenteknik för turné och som går att sätta upp på ett par timmar.
Förutom äran av att bidra till detta har Humanistlaboratoriet utvecklat förmågan att göra riktig avancerad Mocap till nytta för forskning inom områden som medicin, humaniora, människa-robotinteraktion och zoologi.

För att sprida kunskap om tekniken och Humanistlaboratoriets förmåga, och erbjuda en unik kulturupplevelse, delar vi ut biljetter till någon av de tre förställningar som CREA ger i Lund  helgen 7- 9 februari 2025.

• 7 februari kl 13.00
  • 7 februari kl 19.00
  • 8 februari kl 18.00
  • 9 februari kl 15.00

Plats: Lunds stadsteater, Kiliansgatan 13 i Lund

Språk: Svenskt teckenspråk, tolkat till svenskt tal

Är du intresserad av en kostnadsfri biljett till någon av föreställningarna, kan du anmäla intresse via ett webbformulär som vi räknar med att öppna här i början av oktober. OBS! Antalet biljetter vi kan dela ut är begränsat.

Relaterat 7 februari: Workshop - From motion capture to real-time virtual reality

I samband med förställningen Spöket på Canterville i Lund arrangerar Humanistlaboratoriet även en workshop riktad till alla med ett intresse för hur mocap-tekniken fungerar i praktiken (forskare, ingenjörer, systemutvecklare, teatrar m.fl.).

Information om workshopen och möjlighet att anmäla sig kommer i början av oktober.

Kontakt

Hanteringen av fribiljetter till förställningarna organiseras av AI Lund och Humanistlaboratoriet i Lund.

• Stefan Lindgren, forskningsingenjör, Humanistlaboratoriet vid Lunds universitet
  • Jonas Wisbrant, AI Lund och Lunds universitets profilområde naturlig och artificiell kognition
  • Maja Petersson, administrativ samordnare i Humanistlaboratoriet

* Mocap är en förkortning av den engelska termen Motion Capture och syftar på tekniker som digtaliserar rörelser så att man kan analysera dem inom till exempel forskning eller, som i det här fallet, återge dem på ett annat sätt.

About the event:

7 February 2025 19:00 to 9 February 2025 16:15

Location:
Lunds stadsteater, Kiliansgatan 13 i Lund

Contact:
Jonas.Wisbrantcontrol.lthse

Save the event to your calendar